Wpływ odpowiedniego gumowania bębnów na wydajność przenośników taśmowych

W większości przedsiębiorstw produkcyjnych konieczne są różnego rodzaju systemy transportowe. Rozwiązaniem, które jest używane najczęściej, okazuje się stosowanie przenośników taśmowych. Do ich prawidłowego działania potrzebne są jednak nie tylko specjalne pasy bezkońcowe, ale również odpowiednio przygotowane wałki, które będą je podtrzymywać oraz zapewnią niezbędny napęd. Żeby całość mogła funkcjonować poprawnie, nie obejdzie się bez wcześniejszego gumowania bębnów. Przekonajmy się, dlaczego jest to kluczowe i sprawdźmy, w jaki sposób się odbywa.

Dlaczego gumowanie bębnów jest konieczne?

Przenośniki taśmowe to urządzenia obsługujące transport międzyoperacyjny, pozwalający na przemieszczanie surowców, półproduktów czy gotowych wyrobów do kolejnych stanowisk. Ich praca jest możliwa dzięki pasom bezkońcowym, które stanowią powierzchnię transportową służącą do układania określonego ładunku. Wprawianie ich w ruch oraz podtrzymywanie we właściwym położeniu wymaga jednak pracy zespołu bębnów – napędowego oraz obracającego się swobodnie napędzanego, którego rolą jest podtrzymywanie, zawracanie biegu i naciąganie pasa, choć to ostatnie zadanie może też wykonywać inny zespół rolek. Podstawą pracy systemu jest prawidłowe napięcie taśmy bezkońcowej, co daje możliwość wytworzenia niezbędnego sprzężenia ciernego. Będzie ono wyższe, jeżeli powierzchnia bębna będzie pokryta odpowiednią okładziną.

Jak wygląda gumowanie bębnów?

Gumowanie bębnów to proces, który polega na nałożeniu na powierzchnię elementu warstwy zrobionej z dopasowanego do danego zastosowania tworzywa sztucznego. W większości przypadków stosuje się z popularnych elastomerów m.in. kauczuk syntetyczny (SBR albo NBR), jak również EPDM lub poliuretan czy silikon. Proces łączenia metalu i cienkiej okładziny jest możliwy za sprawą prawidłowo dobranego kleju oraz zastosowania równomiernie rozłożonego nacisku – w tym celu używa się specjalnych wałków. W zależności od potrzeb naklejany materiał może być całkowicie gładki lub mieć określoną fakturę.