Kiedy przeprowadzane jest gumowanie bębnów?

Gumowanie bębnów pozwala na podniesienie wydajności bębnów przenośnikowych i wpływa na ich właściwości. Dzięki gumowaniu zmniejsza się poślizg pomiędzy bębnem a maszyną i zostają zredukowane drgania. W wyniku gumowania zwiększa się siła obwodowa.

Gumowanie bębnów odbywa się metodą na zimno z wykorzystaniem okładzin gładkich lub gum z protektorem karo albo oklein ceramicznych, trudnościeralnych i trudnopalnych – w zależności od zastosowania bębna. Proces rozpoczyna się od pokrycia bębna klejem, na który układa się okładzinę.

Drugą metodą jest gumowanie na gorąco, czyli wulkanizacja – najpierw bęben zostaje dokładnie oczyszczony, a następnie powlekany jest warstwą płynnej gumy, która doskonale przylega do powierzchni. Zastygnięta powłoka jest gładka i można na niej wyciąć wzór karo.

Jakie gumy stosuje się do powlekania bębnów?

Gumowanie może dotyczyć regeneracji bębnów poprzez wymianę powierzchni lub nałożenia okładziny po raz pierwszy. Dla zachowania optymalnego współczynnika tarcia między bębnem a jego wierzchnią warstwą kluczowe jest dobranie okładziny o odpowiednich parametrach. Do gumowania wykorzystywane są gumy odporne na wysokie i niskie temperatury oraz zmienne warunki atmosferyczne. Stosuje się także materiały niepodatne na działanie olejów i smarów oraz innych substancji eksploatacyjnych dla linii produkcyjnych.

W jakim celu wykonuje się gumowanie bębnów?

Tak naprawdę dzięki gumowaniu można zwiększyć żywotność całego urządzenia, co pozostaje nie bez znaczenia dla kosztów produkcji. Gumowanie bębnów przyczynia się do lepszej kultury pracy podzespołów oraz zmniejszenia poślizgu pomiędzy bębnem a taśma i pozwala ograniczyć drgania taśmy. Poza tym dzięki gumowaniu można znacząco zredukować hałas, ponieważ gumowe powłoki generują dźwięki o niższym natężeniu.