Jak przebiega wulkanizacja taśm przenośnikowych?
Taśmy przenośnikowe pełnią kluczową rolę w wielu zakładach przemysłowych. Transportują różnego rodzaju materiały na odległość nawet kilkudziesięciu metrów, znacząco przyspieszając i ułatwiając prace w fabrykach, kopalniach, sortowniach itd. Ze względu na warunki, w jakich funkcjonują, taśmy przenośnikowe są narażone na duże obciążenia i niszczące czynniki zewnętrzne, dlatego co jakiś czas wymagają naprawy.
Serwis taśm przenośnikowych zajmuje się między innymi ich wulkanizacją. W wersji podstawowej jest to oczyszczanie taśm i usuwanie zniszczonych brzegów lub zabezpieczanie ich, aby nie niszczyły się bardziej. Często jednak w taśmach przenośnikowych powstają dziury i pęknięcia i wtedy jest konieczna ich pełna wulkanizacja. Można ją przeprowadzić na kilka sposobów.
Metody wulkanizacji taśm przenośnikowych
- Klejenie na zimno – Na oczyszczoną powierzchnię taśmy nanosi się specjalny, samowulkanizujący się klej. Połączenie należy mocno ścisnąć prasą i odczekać, aż wszystkie warstwy dobrze się połączą. Jest to rozwiązanie dla cierpliwych.
- Wulkanizacja na gorąco – Jak sama nazwa wskazuje, wymaga odpowiednio wysokiej temperatury (zwykle ok. 150 stopni Celsjusza). W tym przypadku stosuje się klej polimerowy i niezwulkanizowaną płytę gumową, którą nakłada się w miejsce łączenia, jeśli taśma jest pęknięta lub rozcięta. Takie połączenie trzeba również umieścić w prasie pod ciśnieniem minimum 0,8 MPa.
- Wulkanizacja mechaniczna – Uszkodzone taśmy przenośnikowe, które trzeba naprawić doraźnie i jak najszybciej, mogą być łatane za pomocą stalowych elementów łącznikowych. Nie jest to jednak rozwiązanie problemu, a sposób na chwilowe odroczenie prawdziwej wulkanizacji, którą i tak trzeba będzie przeprowadzić.
Do skutecznej i trwałej wulkanizacji potrzebny jest nie tylko odpowiedni sprzęt, ale i doświadczeni fachowcy. Firma METTECH zapewnia jedno i drugie, oferując przy tym atrakcyjne ceny. Zaufaj profesjonalistom!